Graafinen suunnittelu
WordPress verkkosivut

Sähköposti optin ja mailchimp tilin luominen

Avaan tässä artikkelissa syitä miksi sinun kannattaa kerätä sähköposteja sekä kuinka voit voit asentaa itse Sähköposti opt-inin omille sivuillesi. Sähköposti opt-in on yksinkertaisimmillaan yleinen termi pyytää sivustosi vierailijalta hänen sähköpostia.

Miksi kerätä sähköpostiosoitteita?

Sähköposti on digitaalisen markkinoinin muodoista halvin ja henkilökohtaisin. Se on kenties parhaimpia analytiikan työkaluja oikein käytettynä. Väittäisin että kenenkään ei pitäisi tehdä yhtään maksettua mainontaa ilman sähköposti opt-inia tai selkeää tuotetta. Analytiikka kyllä kertoo kuinka paljon sinulla on kävijöitä mutta se ei itsessään vielä kerro paljon, ellei sinulla ole valtavasti dataa. Kuitenkin jos joku sivustosi vierailija jättää sinulle sähköpostinsa, se on osoitus suuremmasta mielenkiinnosta.

Hyvin otsikoitu sähköposti opt-in on siis loistava tapa testata asiakkaiden todellista mielenkiintoa edullisesti tai jopa ilmaiseksi. Miksi siis tuhlata satoja tunteja ja tuhansia euroja siihen että rakennat mielestäsi täydellisen tuotteen huomataksesi että ihmiset eivät ollutkaan kiinnostuneita. Kuitenkin taas sähköposti opt-in joka antaa ilmaisen oppaan tai ohjeen joka liittyy tuotteesi tai palvelusi ratkaisuun kertoo sinulle että oletko edes oikeilla jäljillä.

Tietenkään sähköpostilistalle liittyjät eivät takaa automaattisesti kauppaa sinulle, mutta jos olet johdonmukainen sähköposti-optinin ja myyntisi aikomuksiesi kanssa niin tiedät että he ovat ainakin kiinnostuneita. Toisaalta jos saat kasvatettua sähköpostilistaasi aivan eri asialla kuin mitä aiot myydä heille niin todennäköisesti et saa kauppaa. Esimerkiksi annat ilmaiseksi ohjeet “kuinka lisätä yrityksesi tietoturvaa” kuitenkin saatuasi sähköpostin lähetät tilaajalle myyntiviestin “Osta uusin golfmaila”….

ASIAKAS CASE

Asiakkaani halusi rakentaa verkko valmennuksen. Hänellä oli useita ideoita ja useampi asiakas segmentti mielessään. Ongelmana oli aika (tai sen puute). Hänellä ei ollut aikaa rakentaa / kirjoittaa kaikkien valmennuksien aineistoa. Päätimme kuitenkin tehdä jokaiselle idealle oman sähköposti opt-in. Koska Sähköposti opt-inin tekoon käytettävä aika oli vain murto osa siitä mitä menisi rakentaa kokonainen valmennus.

Kun opt-in oli valmis ja kytketty ohjasimme siihen liikennettä. Tietenkin kuten kaikissa kokeissa on todella tärkeää asettaa mittarit ennen kuin koe alkaa. Eli asetimme tavoitteet tai oikeastaan toimintatavat ennakkoon. Tässä tapauksessa päätimme että jos sähköpostilistalle tulee 80 tilaajaa niin silloin valmennus kannattaa ylipäätään rakentaa siihen pisteeseen että sitä voi alkaa myydä. Lisäksi jos useamman valmennus idean lista saavuttaisi tavoitteen niin se lista mikä kasvoi nopeiten toteutetaan ensin.

Sähköposti optinin liittäminen omille web sivuille.

Mitä tarvitset vähintään:

  • Webbisivut
  • Sähköpostimarkkinointi ohjelmisto. esimerkiksi Mailchimp.
    (Käytän tässä mallissa Mailchimppia)
  • Freebie eli joku ilmainen asia jonka toimitat asiakkaalle heti jos hän liittyy sähköpostilistalle.
    • Yleensä Freebie on E-kirja, alennuskoodi, Automatisoitu sähköposti koulutus, ilmainen verkkokurssi ect…

Mailchimp tilin luominen.

Mene osoitteeseen Mailchimp.com. Etusivun keskellä on nappi Sign up Free. Klikkaa sitä.

Seuraavaksi sinun tulee asettaa sähköposti, käyttäjänimi ja salasana.

 

Sähköposti osoitteen valinta on tärkeä. Kaikki mailchimpin lähettämät muistutukset tulevat sinne. Lisäksi jos haluat että Mailchimpin lähettämät viestit lähtevät tietystä osoitteesta niin mailchimpin pitää ensin “todentaa s-posti”. Kun luot Mailchimp tilin niin valitsemasi sähköposti todentuu automaattisesti.

Käyttäjänimi ja Salasana ovat tärkeitä kirjautumisen kannalta mutta ne eivät näy asiakkaille.

Kun olet valinnut sähköpostin, käyttäjänimen ja salasanan Mailchimp lähettää varmistus viestin sinun sähköpostiisi.

Kun olet saanut viestin aktivoi tilisi.

Aktivoinnin jälkeen MailChimp kysyy sarjan eri kysymyksiä joihin sinun tulee vastata.

 

 

 

Yrityksen nimi ja web-osoite

 

Liiketoimintasi osoite.

 

Tuleeko MailChimp verkkokauppasi käyttöön

 

Yhdistä sosiaalisen median tileihin. Yleensä en tee tätä tässä vaiheessa koska haluan testata järjestelmää ja viestejä ennen kuin haluan että kaikki viestit menevät automaattisesti myös Facebookkiin tai Twitteriin.

 

Lopuksi päätät haluatko liittyä myös Mailchimpin omalle postitus listalle.

 

nyt Mailchimp tilisi on luotu.

 

Onittelut. Olet nyt luonut ilmiasen MailChimp Tilin. Seuraavassa osassa käyn läpi miten liität MailChimpin omille sivuillesi.

Jaa tämä artikkeli

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Viimeisimmät artikkelit

Olen 37-vuotias WordPress asiantuntija ja Graafinen suunnittelija.

Tämän blogin tarkoitus on jakaa vinkkejä ja ohjeita WordPressin käyttöön.

Intohimonani suunnitella myyviä verkkosivuja joita on helppo ylläpitää myös itse.

Uutiskirje

Liity listalle niin kerron aina kun uusi kirjoitus on julkaistu.

Uusimmat artikkelit

Kiinnostaako
yhteistyö?

Ota yhteyttä puhelimella tai sovi palaveri suoraan Laurin kanssa kalenteriin

040 162 2733 – info@laurihuusko.fi

Lauri Huusko

WordPress asiantuntija
ja Graafinen suunnittelija

Puhelin

040 1622 733

Sähköposti

info@laurihuusko.fi